50 odtenkov sladkorjev

Bel sladkor in moka

Prihaja čas, ko bomo pogosteje posegali po sladkih jedeh. Kljub spremembi navad, si ljudje še vedno želimo v ustih okusiti sladkobo. Okus po sladkem je okus, ki nam je prirojen ,za razliko od drugih okusov, ki se jih moramo naučiti. Pred 2000 leti so se ljudje sladkali s figami in medom. Danes sta fige in med postala del našega vsakdana in ne zadovoljita več naših potreb po sladkem. Izbiramo lahko med različnimi vrstami sladkorjev. Ne glede na odtenek in sestavo, je še vedno sladkor. Več veste o sladkorju, lažje se boste odločili, ali se boste sladkali z njimi ali ne!

Kaj je glikemični indeks in zakaj je pomemben?

Sladila z nižjim glikemičnim indeksom niso vedno varna živila. Glikemični indeks je vrednost, ki pove, kako hitro se hrana oziroma sladilo razgradi v čisto glukozo in se vrska v kri. S poznavanjem teh vrednosti lahko ocenimo, kako hitro bo živilo dvignilo raven glukoze v krvi. Znano je, da dolotrajno uživanje živil, ki v kratkem času povečajo raven glukoze v krvi, povezujejo z diabetesom, debelostjo in hiperaktivnotjo.

Preprečite hitro povečevanje ravni sladkorja v krvi

Četudi uživamo živila z visokim glikemičnim indeksom, lahko njihovo delovanje upočasnimo z začimbami. Najboljši začimbi, ki upočasnita delovanje, sta ingver in kurkuma. Z njuno pomočjo bo presnova v želodcu stekla hitreje, vsrkavanje sladkorje pa bo potekalo počasneje.To je razlog več, da morata ingver in kurkumo  postati začimba stalnica pri kuhanju.

Katere vrste sladkorjev poznamo?

Navadni sladkorji

Glavna sestavina sladkorjev so ogljikovi hidrati in zelo malo vitalnih snovi. Osnovne sestavine, kot so sladkorni trst, sladkorna pesa, sadje, žita, močno predelajo, da se iz njih izločijo sladkorji. Kalorična vrednost je zelo visoka. V povprečju 400kcal/100 g sladkorja. V skupino navadnih sladkorjev sodijo:

  • saharoza (beli sladkor, rjavi sladkor)

Beli in obarvani rjavi sladkor pridobivajo iz sladkornega trsta ali pese. Rafiracija povzroči, da v sladkorju postane malo koristnih snovi. Pravi rjavi sladkor pridobivajo iz rafiniranjem sladkornega trsta. Manjši kot so sladkorčki bolj je sladkor lepljiv.

  • glukoza
  • dekstroza
  • fruktuza

Pridobivajo ga iz koruznega sirupa. Ime naj vas ne zavede, saj fruktoza ni zdravo sladilo. Povezano je z debelostjo in srčno- žilnimi boleznimi.

  • laktoza (mlečni sladkorji)
  • malotza (farmentiran ječmen pri proizvodnji piva)
  • galaktoza

Kokosov sladkor pridobivajo iz kokosovih cvetov. Ima značilen okus po karameli, poleg niklja, cinka in železa ima tudi veliko kalija. Na voljo je v različnih oblikah (kocke, sirupi in zrnata oblika).

Alkoholni sladkorji

V naravi jih najdemo v rastlaniah in žitih. Telo jih težje prebavi in njihov izkoristek je precej nižji kot pri navadnih sladkorjih. Med alkoholne sladkorje sodjo:

  • sorbitol
  • ksilitol
  • manitol
  • eritrol
  • izomalt
  • lakititol
  • glicerol

Alkoholne sladkorje pridobivajo iz drevesne skorje breze ali bukve, koruze ali pšeničnega škroba. Alkoholni sladkorji so primerni za diabetike, saj ne povzročajo porasta glukoze v krvi. V kri se vsrkajo počasi in popolnoma. Dodajajo ga tudi žvečilkam, ker ohranja naravno ravnovesje ustne votline.

Kalorična naravna sladila

To so sladila, ki so izdelana z minimalno predelavo osnovnih surovin, zato poleg sladkorjev vsebujejo tudi številne minerale, vitamine, antioksidante, vlaknine itd… Med kalorična naravna sladila uvrščamo dobro poznan javorjev sirup in med. Čeprav imajo kalorična naravna sladila nižji glikemični indeks, z njimi ne gre pretiravati. Med kalorična naravna sladila spadajo tudi kokosov sladkor, zgoščeni jabolčni sok…

Modificirana sladila

Za modificirana sladila je značilno, da imajo visok glikemični indeks. Izdelujejo jih iz škroba, ob pomoči encimov. V to skupino sladkorjev spadajo kofruktozni koruzni sirup, sladkor v karamelu in invertni sladkor.

Umetna sladila

njihov glikemični indeks je 0. Mednje uvrščamo aspartam, saharin, ciklamat, tavmatin …Nimajo hranilne vrednosti ali pa je ta zelo majhna. Čeprav naj bi bila tovrstna sladila koristna v primeru hujšanja, diabetesa ali zobne gnilobe, imajo tudi nekatere nezaželjene učinke.

 

 

  • Članek mi je všeč
5
Sending
User Review
5 (1 vote)